Index krize v ČR.
Úvod Hledání On-line hry On-line testy Odkazník Registrace Jak podpořit Blogovník Provozní podmínky Zásady ochrany osobních údajů
 



Návštěvy
Celkem:616167
Tento rok:64373
Měsíc:554
Včera:234
Dnes:113
Online:9
počítadlo ALAWARE.CZ

Úvodní strana  Prohlížení článků  Kam zmizely nárazníky na autech? Proč nárazníky chybí?




Kam zmizely nárazníky na autech? Proč nárazníky chybí?

Kolega si koupil nový vůz Subaru Forester. Opravdu pěkné, výstavní auto, které má luxusně prostorný interiér a nebudí přílišnou pozornost svým vzhledem. Mou pozornost však vzbudilo. Výrobce o tomto autě hovoří jako o vozu "všestranného charakteru". Svým vzhledem působí auto jako ideální vůz do náročných podmínek, do přírody, do obtížného terénu. A to je zvláštní, protože na takto charakterizovaném vozu mě absence skutečných nárazníků překvapuje.

O náraznících se psalo již někdy v roce 2006 (viz zdroje). Nárazník by měl bez poškození odolat nárazu 5 km/h. V USA dokonce platí norma o 3 kilometry vyšší. Při takovém nárazu nesmí být poškozena světla a mechanické části. Nárazník by měl být schopen pohltit energii nárazu a ochránit vůz před vážnějším poškozením. Zároveň se od zárazníku očekává, že bude levnější, než-li zbylá část vozu za nárazníkem a jeho výměna nebude pro řidiče nákladnější, než vyklepávání kapoty.

Když se dnes, po deseti letech od vážně vedené diskuse o náraznících, podíváte kolem sebe, zjistíte, že novější vozy prakticky žádný nárazník nemají. I když, otázkou je, co se za nárazník vlastně považuje, jestli i kus kapoty a nebo rovnou celé auto??? V tom případě mají všechny vozy svůj nárazník nebo-li nárazníkovou zónu :-). Ovšem, tradičně vypadající nárazník, na jaký jsme dříve byli zvyklí, opravdu na novějších vozech vidět nejde.

Mrkl jsem na vozy Ford, Subaru, Fiat, Lada (Niva), Škoda, Volkswagen a další.... NIC. NULA. Jakoby se všichni výrobci společně domluvili a nebo od sebe navzájem opisovali. Žádný nárazník.

Když se podíváte například na starší Škodu Fabia, jde vidět, že otázka nárazových zón byla v tehdejší době pro výrobce natolik významná, že Fabia má nárazníčky (spíše plastové nárazníkové zóny) na přední části, na zadní části a dokonce i na bočních částech!!!
Oproti tomu poslední model Škody Fabie žádné viditelné nárazníky nemá!!!

Jednoduše řečeno, pokud s takovým vozem bez nárazníků lehce ťuknete, bude v prdeli lak a možná pochroumáte taky karoserii. Oprava za nikoli pár tisíc, ale pár desítek tisíc.

Proč výrobci aut zatratili nárazníky???

Napadá mě hned několik důvodů:
1. Úspora paliva vlivem zlepšení aerodynamického tvaru.
2. Úspora nákladů na výrobu vozidla a odhození zbytečné normy o kvalitě nárazníku.
3. Vyšší obrat za servis ťuknutých vozidel.
4. Jednodušší výroba auta, kdy se výrobce musel drbat s uchycením nárazníku a zakomponovat to do karoserie auta.
5. Super design auta. Auto musí hlavně vypadat a pak teprve mít nějaké "praktické" vlastnosti.

Takže tak. Nárazníky pomalu mizí. A to je škoda. Otázkou je, co zmizí příště? Troufnu si odhadnout:
- zmizí zákazníkem otevíratelná kapota motoru. Motor bude moci otevřít pouze autorizovaný servis.
- zmizí volant. Auto bude řízené elektronicky kvůli bezpečnosti "řidiče".
- zmizí pedály. Také pedály budou obsluhované automatikou.
- zmizí kliky na dveřích auta. Auto se bude umět odemčít a otevřít samo.
- zmizí výfuk. Výfuk je neekologický a smog se bude hromadit do tlakové nádoby, kterou bude muset "řidič" spolu s poplatkem předat na ekologickou likvidaci oproti potvrzení, že tak bylo učiněno.

Jak vidíte, fantazii se meze nekladou. Čím nás "konstrukční kartel" výrobců vozidel překvapí příště? Co další zmizí???

Na závěr pár obrázků:

Ne, na tomto Jaguáru není pořádný a levný nárazník, ale když si na netu najdete model Jaguar XJS, tam bude...



Tahle stará Škoda Felicia má alespoň náznak nárazníkových poplastovaných zón a to i po stranách. Pokud si na netu najdete Škodu 120, uvidíte, jak by mohl takový pořádný nárazník vypadat :-).



Tento Fordík také nemá nárazník, ale obrovskou nárazníkovou zónu, která předpokládá pořádnou deformaci karoserie.... Pokud si vyhledáte starší model Ford Escort, tak ten nárazníky má, a pořádné...



A konečně, Subaru Forester. Opět bez nárazníků. Nejspíš celé auto slouží jako jeden velký nárazník. A opět, najděte si na netu starší Subaru Justy a hele - NÁRAZNÍK!



Zdroj:
názor autora
foto archiv autora
http://auto.idnes.cz/narazniky-pri-nehode-nepomuzou-d39-/automoto.aspx?c=A060421_154103_automoto_fdv

--jun--
17.10.2016,18:06
Počet čtenářů: 0


www.AutomobiloveDily24.cz
název a sídlo firmy: Josef Nádběla - ALAWARE IČ: 75811511,  sídlo: Moravská 617/18, Chropyně
Firma je zapsána do živnostenského rejstříku pod názvem 'Josef Nádběla', odkaz zde.
Jsme neplátci DPH.

Webový systém NÁDBĚLA WEB INFINITY 1.1.21D - Copyright Josef Nádběla - ALAWARE 2020 - Všechna práva vyhrazena.
CSS 3.0, PHP 5.4.20 STRICT (verze PHP na hostingu: 5.4.20), XHTML 1.0 Strict
Odladěno pro Internet Explorer 9-11; Mozilla Firefox 12-57; Opera 11,12; Google Chrome 20-34, Maxthon Cloud Browser v4.0.3.6000.
v