Celkem:561177
Tento rok:9383

Úvodní strana  Prohlížení článků  Pád knižního trhu, je kniha zbytečnost, proč kupovat knihu?

Pád knižního trhu, je kniha zbytečnost, proč kupovat knihu?

S prudkým vývojem informačních technologií se zrychlila výměna informací. Zatímco dřív stačilo napsat klasický papírový dopis a čekat dlouhé dny na odpověď, dnes píšeme e-maily, posíláme smsky nebo rovnou telefonujeme. Pokud si někdo potřebuje přečíst nějakou informaci, většinou naťuká do internetového prohlížeče příslušnou internetovou adresu. Proč kupovat noviny, časopisy nebo dokonce knihu? Je potřeba přečíst si knihu? Velké množství knih je ke stažení na internetu v elektronické podobě.

A tak v posledních deseti letech dochází k pádu knižníhu trhu. Obchody s knihami zanikají jeden za druhým. Knižní vydavatelství zažívají kruté časy a zdá se, že toto období zdaleka nekončí. Když jsem si udělal malý soukromý průzkum mezi kolegy a přáteli, zjistil jsem, že skoro nikdo z nich knihy nečte. Je to zbytečnost. Jeden vysokoškolák mi dokonce prozradil, že si přečetl za svůj život kompletně jen jednu knihu. Víc nepotřeboval. Paradoxně nacházím více čtenářů mezi ženami než muži. Je to zvláštní, ale zdá se, že ženy jsou vůči moderním technologiím více odolnější a v oblastech vstřebávání a výměny informací se mnohdy drží konzervativního (zastaralého) způsobu. Čtou si knihy, píší pohledy, občas i dopisy. Psané písmo mají rády. Zato my muži mlátíme do klávesnice a psát jsme již téměř zapomněli. A pokud píšeme, rychle nás z toho rozbolí ruka. Je to nepohodlné a zastaralé.

Je kniha opravdu zbytečnost?

Člověk má podivnou povahu. Takovou povrchní. Nepřemýšlí příliš nad budoucností. Co bude, ho nezajímá, to bude řešit, až se to stane. Ale někdy už může být pozdě. Naše moderní civilizace je velice křehká. Čím více modernější, globálnější a provázanější bude, tím více křehčí bude. Mít data v elektronické formě je jistě výhoda. Tady a teď. Lze je rychle vyvolat, rychle nastudovat, rychle vstřebat. A s rozvojem čipů se tato data dostanou do našich mozků ještě rychleji a efektivněji. Ale co když...

Právě to "co když" je docela důležité. To, že se za posledních 60 let ve střední Evropě nic podstatného nestalo, neznamená, že se to nestane. Stačí výpadek elektřiny na 30 dnů. Že je to nepředstavitelné? Myslíte si, že elektřina bude v těch drátech na věky? Že to lidé udrží? Nebudou padat žádné bomby? Nespadne meteorit? Nebude přírodní katastrofa? Myslíte si, že někdo tam nahoře nás má rád a bude nás trvale ochraňovat?

Myslet si to můžete. Ale bude dobré, pokud se raději zařídíte tak, abyste mohli v případě mimořádné události přežít.

Jedním z důležitých faktorů pro přežití jsou .... INFORMACE. Nebudete-li mít informace, šance na přežití klesne k nule. Informace jsou mnoha různých druhů, ale již od pradávné historie lidé informace vyhledávali, shromažďovali a studovali. Jedině to jim poskytlo zvýšenou šanci na přežití.

A když nebude elektřina nebo nastane jiný problém... Pokud zkolabuje současná civilizace, jestliže nebudete mít z čeho napájet svůj mobil, počítač, notebook. Pokud nebudete mít náhradní díl na opravu. Pokud si nebudete mít kde koupit nové zařízení, elektronickou informaci si NEZOBRAZÍTE. Elektronická čtečka jednoduše NEPOJEDE. A co teď? Hodnota klasických knih najednou vystoupá na desetinásobek i stonásobek původní hodnoty! Knihy budou najednou vzácné! Obtížně se budou shánět! Kde najít informace?

Není od věci si vytvořit malou domácí knihovničku. Řádově několik set knih, optimálně kolem 200 - 300 ks knih. To je na jeden regál třeba do obýváku. A jaké knihy by tam měly být?

- knihy odborné a naučné. Od základních učebnic, po odborné knihy s praktickými informacemi. Slabikář, učebnice matematiky, jazyka, přírodovědná učebnice atd. atd. Obory, které vás zajímají. O bylinkách, zdravověda, vojenství, astronomie, řemesla, mechanika, fyzika, tabulky atd.
- knihy ve vaší základní specializaci. To, co děláte dnes a hledáte si na netu, byste měli mít částečně i v knihách. Lze předpokládat, že i když nebude internet, nějakou dobu dílčí průmyslová centra fungovat budou. Kde budete hledat informace? V knihách. Nebudete-li mít knihu, nebudete dobří. Nebudete-li dobří, nebude vás zaměstnavatel potřebovat.
- historické knihy. O historii našeho národa a lidské civilizace. Pro poučení i zábavu. Pro hlubší poznání návaznosti, aby lidstvo neopakovalo stejnou chybu dvakrát.
- zábavné knihy. Minimálně čtvrtina knihovny by měla být tvořena zábavnými knihami na odreagování. Vtipy, příběhy, romány. Proč, vždyť je to zbytečnost, mnozí namítnou? Jenomže člověk se chce od přírody bavit, odreagovat se, myslet na něco jiného, uniknout od krušné reality. A pokud budete muset z nějakého důvodu sedět doma před temnou obrazovkou počítače a televize, automaticky sáhnete po posledním zbytku zábavy - knize.

Z mého pohledu, zbavovat se knih, je pošetilost. Bláznoství, nesmysl. Faktem je, že spousta knih je plná nesmyslů. Tak jako internet. Musíte pečlivě přebírat, než zkompletujete opravdu kvalitní domácí knihovnu, která bude pro vás prospěšná. Paradoxem je, že právě v dnešní době se lidé knih houfně zbavují. Vyhazují je do popelnic a kontejnerů, odnáší do knihoven. A knihovny? Ty knihy také vyhazují a likvidují. Zdá se, že nikdo dnes knihy nepotřebuje a poslední zbytky čtenářů se rekrutují z řad žen a důchodců. Mno, myslím si, že vývoj nám brzy ukáže, jak velkou chybu nyní děláme.

A tak mě napadá. Pokud si někdy v minulosti lidstvo prošlo stejným obdobím elektronizace a "třetí světové války", pak je mi jasné, proč si nic nepamatujeme. Cédéčka, Dévédéčka, Diskety, Flashky a Čipy nelze bez počítačů vybavenými patřičným příslušenstvím přečíst. Informace se tedy ztratí...

Jak jde vidět, nejdéle se udrží informace na kameni, hliněných destičkách a papyru. Ti, kteří přežijí tvrdou apokalyptickou budoucnost, která určitě jednou přijde, MUSÍ vzít knihy, které přežijí s nimi a přepsat jejich obsah na kámen nebo na vypálenou hlínu. To bude jeden z jejich úkolů. Jedině tak mohou zachovat hodnotné informace pro budoucí generace.

A kde například nakoupit knihy? Například zde:

Zdroj:
názor autora