Online:20

Úvodní strana  Prohlížení článků  Nestyda

Nestyda

Komedie
Česko, 2008, 82 min

Režie: Jan Hřebejk
Hrají: Jiří Macháček, Pavel Liška, Emília Vášáryová, Nina Divíšková, Pavel Landovský, Vlado Hajdu, Roman Luknár, Simona Babčáková, Karel Gott, Halina Pawlowská, Hana Hegerová, Éva Kerekes, Ester Janečková, Přemek Podlaha

Měla to být komedie, ale já jsem se nesmál. Mělo to být dílo od mediálně uznávaných tvůrců Hřebejka a Viewegha, ale já cítil po celou tu dobu divné nucení to vypnout a dělat něco jiného. Možná na podobné filmy intelektuálně nemám. Nejsem schopen pochopit hluboké myšlenky pánů Viewegha a Hřebejka, nejsem hodný toho, abych si vzal z tvorby těchto českých velikánů smysl myšlenek v nich obsažených.

Nestyda je film o Oskarovi, který se tváří jako úchyl Průša, chová se jako úchyl Průša a je to úchyl Průša. Dělá nelogické rozhodnutí, nezáleží mu na penězích, na rodině a záleží mu pouze na tom, aby si co nejvíc užil života a zejména milenek. Jeho manželka - rozhlasová moderátorka, se nakonec také odhodlá ke vztahu s jiným mužem, oba se stávají více free a toto se zdá, může být jedna z inspirativních myšlenek pro české diváky, které nám Nestyda přináší.

Začátek filmu je samozřejmě zcela ve stylu současné české kinematografie. Rozumné slovo a dialog, aby divák pohledal lupou. Kamera se soustředí na nezáživné detaily, takže místy tvorba připomíná sovětskou scénu 50. let s tím rozdílem, že film není černobílý, ale barevný. Autoři filmu se samozřejmě snaží nikoho v České republice neurazit. Přestože dnes je v ČR tolik bolístek, že komediální i vážná kritika by zaplnila nejméně deset biblí, právě proto autoři používají prapodivný bezobsažný pseudohumor, jehož smysl jsem nepochopil. Dokonce i scény, na které chodil náš milý Oskar se svou Maďarkou do divadla, mi byly naoprosto nesrozumitelné, a když jsem si na chvíli přepnul na ČT1, kde se prezentoval Kaiser, na okamžik jsem zapomněl, že se dívám na jiný pořad a předpokládal, že je to stále Hřebejkův film s nicneříkajícím humorem, kterému se nemohu smát. Vypadá to, že Hřebejk tedy točí moderně a Viewegův scénář jde s dobou tady v Česku. Pouze se obávám, že i když (kromě mě) jsou Češi natolik intelektuálně vyspělí, že tomuto filmu rozumí, baví je a berou si z něj mnoho inpirace, ve světě Nestydu nepřijmou, leda, že by byl označen za absurdní drama pod taktovkou Václava Havla.

Nestyda mě nebavil, nezaujal, neohromil. Naopak mi zhnusil současnou českou filmovou tvorbu a ujistil mě, že směr, kterým se vydala, je stále striktně direktivně dodržován. Hřebejk mě vlastně nezklamal, o Vieweghovi jsem už měl jisté tušení, které se nyní naplnilo. Příště si raději místo Nestydy - pokud budu trvat na české filmové tvorbě - pustím film pro pamětníky ze 30. let a nebo něco z doby totality, i kdyby to měly být Slunce, Seno... či nějaký ten Diskopříběh. Pobavím se rozhodně více.

Bohužel, musím se ztotožnit s názorem jednoho diskutéra na csfd.cz, který napsal:

''Film je naprosto otřesný a je důkazem úpadku české kinematografie.''

Hodnocení: 1/10. Předpokládám, že na tento filmový snímek Česká republika udělila dotaci z peněz daňových poplatníků...